Του Στράτου Στρατηγάκη
Το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πάτρας διέθετε 102 θέσεις το 2024. Πέτυχαν 23 υποψήφιοι και έμειναν 79 κενές θέσεις. Από τους 23 που πέτυχαν οι 5 είχαν ως πρώτη επιλογή το Τμήμα και οι 18 το είχαν δηλώσει ως δεύτερη επιλογή.
Λίγοι φοιτητές αλλά πιστοί. Εδώ υπάρχει η εξέταση στο Ελεύθερο και το γραμμικό σχέδιο, που δημιουργεί πρόβλημα διότι ο υποψήφιος πρέπει να περάσει το όριο 3 ΕΒΕ (του Τμήματος και των δύο σχεδίων).
Στο Τμήμα Φυσικής Πάτρας εισήχθησαν 69 φοιτητές. Έμειναν 124 κενές θέσεις. Οι 51 από τους 69 εισαχθέντες είχαν δηλώσει το Τμήμα ως πρώτη επιλογή στο Μηχανογραφικό τους. Μάλιστα ο πρώτος εισαχθείς συγκέντρωσε 18.580 μόρια. Με αυτή τη βαθμολογία περνούσε σε οποιαδήποτε σχολή του Πεδίου του επιθυμούσε, αλλά προτίμησε το Τμήμα Φυσικής στην Πάτρα. Υποθέτουμε ότι είναι το κοντινότερο Τμήμα Φυσικής στην οικογενειακή του εστία· διαφορετικά ίσως να δήλωνε ένα Τμήμα Φυσικής σε άλλη πόλη.
Στη Σχολή Ευελπίδων – Όπλα εισήχθησαν 77 υποψήφιοι εκ των οποίων οι 73 την είχαν μέσα στις 3 πρώτες επιλογές τους. Αποφασισμένοι αυτοί, αλλά έμειναν και 230 κενές θέσεις, γεγονός που δημιούργησε την ανάγκη λήψης μέτρων (που θα ισχύσουν από του χρόνου) ώστε να μην μείνει ο Στρατός μας χωρίς αξιωματικούς.
Η καθιέρωση της ΕΒΕ
Όλες αυτές οι περιπτώσεις σχολών ήρθαν στο φως με αφορμή την καθιέρωση της ΕΒΕ το 2021. Από τότε, κάθε χρόνο, έχουμε κενές θέσεις στη σχολή Ευελπίδων, αλλά και σε πολλές άλλες σχολές. Με την ΕΒΕ ένας στους τρεις υποψηφίους μένουν εκτός ΑΕΙ. Αδειάζουν οι σχολές. Πρώτες την πληρώνουν οι σχολές που βρίσκονται σε ακριτικές περιοχές. Ακολουθούν οι σχολές που για κάποιους λόγους δεν είναι πια υψηλής ζήτησης. Μέσα σ’ αυτές αρκετές από αυτές που βλέπουμε στον πίνακα. Η διαφορά με τις σχολές του πίνακα είναι ότι έχουν αρκετούς υποψηφίους που τις προτιμούν παρότι δεν ανήκουν πια στις σχολές υψηλής ζήτησης.
Τα παραδείγματα Τμημάτων που λίγοι τα επιλέγουν, αλλά αυτοί οι λίγοι τα έχουν ως σπουδές των ονείρων τους είναι αρκετά. Τα Τμήματα Ιταλικής Φιλολογίας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είχαν 11 και 12 επιτυχόντες μόνο, αλλά οι 11 είχαν τα Τμήματα αυτά ως πρώτη τους επιλογή. Αντίστοιχα και στα Τμήματα Γαλλικής, Γερμανικής και Ισπανικής Φιλολογίας λίγοι επιτυχόντες με τους περισσότερους, όμως, να έχουν τα Τμήματα ως πρώτη επιλογή.
Τα Τμήματα Μουσικών Σπουδών αποτελούν επίσης τις σπουδές των ονείρων τους για αρκετούς φοιτητές. Στο Τμήμα της Αθήνας από τους 83 επιτυχόντες και οι 83 είχαν το Τμήμα ως πρώτη επιλογή στο Μηχανογραφικό. Αντίστοιχα και στα άλλα Μουσικά Τμήματα συμβαίνουν τα αντίστοιχα· λίγοι επιτυχόντες, που όμως έχουν ως πρώτη επιλογή αυτές τις σχολές.
Το Τμήμα Γραφιστικής στο ΠΑΔΑ έχει και αυτό φοιτητές που το προτίμησαν έναντι οποιουδήποτε άλλου Τμήματος. Από τους 100 επιτυχόντες, χωρίς να μείνει καμία κενή θέση, οι 77 είχαν το Τμήμα ως πρώτη τους επιλογή. Το Τμήμα Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης δήλωσαν ως πρώτη επιλογή το 83,56% των επιτυχόντων. Το Τμήμα Θεάτρου Θεσσαλονίκης το 78,12%.
Τα Τμήματα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της Αθήνας και Θεσσαλονίκης είχαν το 93,75% και 79,65% αντίστοιχα των επιτυχόντων τους να έχουν δηλώσει τα Τμήματα ως πρώτη επιλογή.
Στο Εμπορικό Ναυτικό από τους 477 επιτυχόντες στη σχολή Πλοιάρχων οι 430 την είχαν ως πρώτη επιλογή και στους Μηχανικούς από τους 132 επιτυχόντες οι 122 είχαν τη σχολή ως την πρώτη του επιλογή.
Στον πίνακα βλέπουμε τα Τμήματα που τουλάχιστον το 80% των φοιτητών τους δήλωσαν το Τμήμα μέσα στις 3 πρώτες επιλογές τους και ταυτόχρονα είχαν κενές θέσεις.
Τμήματα με κενές θέσεις αλλά και πολλές πρώτες προτιμήσεις
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΧΟΛΗΣ
ΙΔΡΥΜΑ
ΕΒΕ
Θέσεις 2024
1+2+3 Προτίμηση
Επιτυχ. 2024
Κενές θέσεις 2024
Ποσοστό 1+2+3/ Επιτυχ.
Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών (Θεσσαλονίκη)
ΑΠΘ
12,76
80
46
56
24
82,14%
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (Πάτρα)
Παν. Πατρών
15,74
102
23
23
79
100,00%
Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Αθήνα)
ΕΚΠΑ
9,69
115
40
44
71
90,91%
Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Θεσσαλονίκη)
ΑΠΘ
9,69
79
11
13
66
84,62%
Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Αθήνα)
ΕΚΠΑ
9,82
126
31
37
89
83,78%
Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Θεσσαλονίκη)
ΑΠΘ
9,82
110
36
38
72
94,74%
Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού (Ηράκλειο)
ΕΛ. ΜΕ. ΠΑ.
10,39
162
92
103
59
89,32%
Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (Πάτρα)
Παν. Πατρών
11,43
184
96
117
67
82,05%
Εκπαιδευτικών Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Εκπαιδευτικών Ηλεκτρονικών Μηχανικών -Εκπαιδευτικών Ηλεκτρονικών Μηχανικών
ΑΣΠΑΙΤΕ
10,33
37
6
7
30
85,71%
Ευελπίδων (ΣΣΕ) – Όπλα Γεν. Σειρά
Στρατ. Σχολές
12,15
307
73
77
230
94,81%
Ικάρων (ΣΙ) Ιπτάμενοι Γεν. Σειρά
Στρατ. Σχολές
14,58
75
60
61
14
98,36%
Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Αθήνα)
ΕΚΠΑ
10,08
80
17
21
59
80,95%
Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Θεσσαλονίκη)
ΑΠΘ
12,57
150
85
98
52
86,73%
Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Αθήνα)
ΕΚΠΑ
9,93
59
11
12
47
91,67%
Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Θεσσαλονίκη)
ΑΠΘ
9,93
70
11
11
59
100,00%
Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής (Ηράκλειο)
ΕΛ. ΜΕ. ΠΑ.
9,35
163
70
77
86
90,91%
Μαθηματικών (Αθήνα)
ΕΚΠΑ
14,58
181
74
82
99
90,24%
Μαθηματικών (Θεσσαλονίκη)
ΑΠΘ
14,58
114
42
47
67
89,36%
Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών (Ηράκλειο) – Μαθηματικών
Παν. Κρήτης
9,72
46
37
44
2
84,09%
Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής (Ιωάννινα)
Παν. Ιωαννίνων
14,58
211
21
23
188
91,30%
Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης (Χανιά)
Πολ. Κρήτης
12,47
132
78
89
43
87,64%
Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης (Θεσσαλονίκη)
Παν. Μακεδ.
14,63
84
55
55
29
100,00%
Μουσικών Σπουδών (Άρτα)
Παν. Ιωαννίνων
14,63
150
11
10
140
110,00%
Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών (Χίος)
Παν. Αιγαίου
10,39
202
146
163
39
89,57%
Οικονομικών Επιστημών (Ρέθυμνο)
Παν. Κρήτης
11,43
226
72
85
141
84,71%
Σχολή Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού
Α.Ε.Ν.
8,31
554
130
132
422
98,48%
Σχολή Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού
Α.Ε.Ν.
8,31
512
461
477
35
96,65%
Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών (Αθήνα)
ΕΚΠΑ
11,42
84
17
20
64
85,00%
Φυσικής (Αθήνα)
ΕΚΠΑ
14,58
157
82
93
64
88,17%
Φυσικής (Ηράκλειο)
Παν. Κρήτης
12,76
118
26
26
92
100,00%
Φυσικής (Θεσσαλονίκη)
ΑΠΘ
14,58
146
49
54
92
90,74%
Φυσικής (Ιωάννινα)
Παν. Ιωαννίνων
10,94
219
79
86
133
91,86%
Φυσικής (Πάτρα)
Παν. Πατρών
12,15
193
59
69
124
85,51%
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης
Βλέπουμε ότι αρκετοί φοιτητές δεν ακολουθούν τις επιλογές σπουδών που είναι υψηλής ζήτησης λόγω του κύρους του πτυχίου ή λόγω της μόδας ή λόγω των ελπίδων για εύρεση εργασίας. Ακολουθούν το δρόμο της καρδιάς τους και σπουδάζουν αυτό που ονειρεύονται. Δεν πρόκειται για νεανική απερισκεψία. Μπορεί κάποιος να σπουδάσει κάτι και επαγγελματικά να ασχοληθεί με κάτι άλλο. Δεν υπάρχει πια η στενή σύνδεση σπουδών και επαγγέλματος που υπήρχε παλαιότερα. Τα παιδιά, λοιπόν, κυνηγούν τα όνειρά τους και καλά κάνουν. Αν μετά θελήσουν να κάνουν μία στροφή μπορούν να την κάνουν είτε με τις κατατακτήριες εξετάσεις είτε με κάποιο μεταπτυχιακό. Το να σπουδάζουν αυτό που θέλουν είναι πολύ σημαντικό, διότι ένας χαμογελαστός και ευτυχής φοιτητής είναι υπέροχο πράγμα για τον εαυτό του και τους δικούς του.
Επαγγελματική αποκατάσταση
Το θέμα της λεγόμενης επαγγελματικής αποκατάστασης είναι υπερτονισμένο και σχετίζεται περισσότερο με τα άγχη εμάς των γονιών, που αγωνιούμε να έχουν εργασία τα παιδιά μας, για να τα βγάλουν πέρα στη ζωή τους. Επαγγελματική αποκατάσταση υπήρχε όταν οι άνθρωποι έκαναν μία εργασία σε όλη τους τη ζωή. Έβρισκαν δουλειά και ένιωθαν ότι καθάρισαν για το υπόλοιπο του επαγγελματικού τους βίου. Τώρα δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Νέα επαγγέλματα δημιουργούνται και άλλα εξαφανίζονται με μεγάλη ταχύτητα. Πολλές δουλειές θα αλλάξουν στη ζωή τους οι τωρινοί φοιτητές. Ας τους αφήσουμε να σπουδάσουν αυτό που θέλουν, γνωρίζοντας, όμως, ότι μπορεί να μην εργαστούν ποτέ πάνω στο αντικείμενο που σπούδασαν, αλλά οι σπουδές τους μπορεί να τους βοηθήσουν να κάνουν καλά μία εργασία που δεν φαντάζονται όταν επιλέγουν σπουδές.
https://www.naftemporiki.gr/society/1914656/panepistimia-otan-oi-foitites-einai-ligoi-alla-pistoi/ Πηγή : Οδηγός Σταδιοδρομίας